helphelp

Leerlijn 21e eeuwse vaardigheden (Versie januari 2017), Creatief denken en handelen

( )

SLO is in opdracht van OCW bezig met het uitwerken van het ontwikkelen van leerlijnen van po tot en met vo voor digitale geletterdheid, ICT basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. Komend jaar wordt samen met verschillende instellingen zoals scholen, ontwikkelaars, uitgevers de leerlijnen verder ontwikkelt op basis van eerste concepten van de voorbeeldmatig leerplankaders digitale geletterdheid http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/paginas/zoek-resultaten.aspx?k=Voorbeeldmatig%20leerplankader#k=Voorbeeldmatig%20leerplankader%20digitale%20geletterdheid . In de leerplankaders wordt al aangegeven wat de inhouden en beoogde doelen zijn voor funderend onderwijs, maar geven ook richting aan de competenties voor docenten om onderwijs te kunnen verzorgen. De uitwerkingen zijn daarom ook voorgelegd aan uitgevers en docentenopleidingen. Het leerplankader is voorbeeldmatig, maar wel het uitgangspunt van OCW om mee verder te gaan in de toekomst in curriculumontwikkeling met scholen. 

Op dit moment zijn dit de eerste versies van digitale geletterdheid waar we graag feedback op ontvangen. De leerlijnen zijn bedoeld als richtinggevend en voorbeeldmatig en moeten scholen, uitgevers en ontwikkelaars helpen om onderwijs vorm te geven. We horen graag waar knelpunten of onduidelijkheden zitten en hoe we de uitwerkingen zouden kunnen verbeteren.
 
De leerlijnen zijn afgeleid van de doelen voor funderend onderwijs http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid. Op basis van deze uitwerkingen worden komend jaar ook leermiddelen, activiteiten verzameld die scholen kunnen gebruiken, een deel staat ook al op de website. .
 
De leerlijnen zijn in ontwikkeling, eind juni komt een volgende versie beschikbaar waarin suggesties verwerkt worden.

 

kerndoelen onderbouw kerndoelen onderbouw Fase 5 exameneenhedenhavo/vwo bovenbouw exameneenheden
n.v.t.