helphelp

Leerlijn Aardrijkskunde inhouden (PO-vmbo), Duurzaamheid

( )

kerndoelen primair onderwijskerndoelen onderbouw vmbo bovenbouw bb exameneenhedenvmbo bovenbouw kb exameneenhedenvmbo bovenbouw gl/tl exameneenheden

AK/K/4 Weer en klimaat
4. De kandidaat kan het weer en klimaat in de eigen regio beschrijven en verklaren.
5. De kandidaat kan Weer en klimaat, klimaatverandering en klimaatbeleid van Nederland en een contrasterende regio elders in Europa beschrijven en verklaren en de situatie in beide gebieden vergelijken.
 
Het cursieve deel van eindterm 5 geldt alleen voor KB en GL/TL.
 
6. De kandidaat kan Weer en klimaat, klimaatverandering en klimaatbeleid in een buiten-Europese macroregio beschrijven en verklaren.
 
Het cursieve deel van eindterm 6 geldt alleen voor KB en GL/TL.

AK/K/5 Bronnen van energie  
7. De kandidaat kan het gebruik van energie in de eigen regio beschrijven en verklaren en maatregelen voor een duurzamer gebruik van energie en de effecten ervan beschrijven.  
8. De kandidaat kan het gebruik van energie en de gevolgen ervan voor Nederland en een contrasterende regio elders in Europa beschrijven en verklaren en maatregelen voor een duurzamer energiegebruik en de effecten ervan beschrijven en de situatie in beide gebieden vergelijken.
 
Het cursieve deel van eindterm 8 geldt alleen voor KB en GL/TL.
 
9. De kandidaat kan het gebruik van energie en de gevolgen ervan in een buiten-Europese macroregio beschrijven en verklaren en maatregelen voor een duurzamer gebruik van energie en de effecten ervan beschrijven.

AK/K/7 Arm en rijk
13. De kandidaat kan verschillen tussen meer en minder welvarende wijken en voorstellen voor verbetering van de woon- en leefomstandigheden in de eigen regio beschrijven.  
14. De kandidaat kan regionale verschillen in welvaart in Nederland beschrijven en verklaren.  
15. De kandidaat kan regionale verschillen in welvaart in een buiten-Europese macroregio en een contrasterende macroregio elders in de wereld beschrijven en verklaren en de situatie in beide gebieden vergelijken.
 
Het cursieve deel van eindterm 15 geldt alleen voor KB en GL/TL.

AK/V/2 Casus Bronnen van energie: Energiebeleid
23. De kandidaat kan de verhouding tussen de verschillende gebruikte bronnen van energie in een buiten-Europese macroregio beschrijven en de voor- en nadelen van die energiebronnen beschrijven.

AK/V/4 Casus Arm en rijk: Arm en rijk en gezondheidszorg
25. De kandidaat kan de vicieuze cirkel tussen armoede, honger en gezondheid in een buiten-Europese macroregio beschrijven en verklaren en maatregelen ter verbetering van de situatie beschrijven.

AK/K/4 Weer en klimaat
4. De kandidaat kan het weer en klimaat in de eigen regio beschrijven en verklaren.
5. De kandidaat kan Weer en klimaat, klimaatverandering en klimaatbeleid van Nederland en een contrasterende regio elders in Europa beschrijven en verklaren en de situatie in beide gebieden vergelijken.
 
Het cursieve deel van eindterm 5 geldt alleen voor KB en GL/TL.
 
6. De kandidaat kan Weer en klimaat, klimaatverandering en klimaatbeleid in een buiten-Europese macroregio beschrijven en verklaren.
 
Het cursieve deel van eindterm 6 geldt alleen voor KB en GL/TL.

AK/K/5 Bronnen van energie  
7. De kandidaat kan het gebruik van energie in de eigen regio beschrijven en verklaren en maatregelen voor een duurzamer gebruik van energie en de effecten ervan beschrijven.  
8. De kandidaat kan het gebruik van energie en de gevolgen ervan voor Nederland en een contrasterende regio elders in Europa beschrijven en verklaren en maatregelen voor een duurzamer energiegebruik en de effecten ervan beschrijven en de situatie in beide gebieden vergelijken.
 
Het cursieve deel van eindterm 8 geldt alleen voor KB en GL/TL.
 
9. De kandidaat kan het gebruik van energie en de gevolgen ervan in een buiten-Europese macroregio beschrijven en verklaren en maatregelen voor een duurzamer gebruik van energie en de effecten ervan beschrijven.

AK/K/7 Arm en rijk
13. De kandidaat kan verschillen tussen meer en minder welvarende wijken en voorstellen voor verbetering van de woon- en leefomstandigheden in de eigen regio beschrijven.  
14. De kandidaat kan regionale verschillen in welvaart in Nederland beschrijven en verklaren.  
15. De kandidaat kan regionale verschillen in welvaart in een buiten-Europese macroregio en een contrasterende macroregio elders in de wereld beschrijven en verklaren en de situatie in beide gebieden vergelijken.
 
Het cursieve deel van eindterm 15 geldt alleen voor KB en GL/TL.

AK/V/2 Casus Bronnen van energie: Energiebeleid
23. De kandidaat kan de verhouding tussen de verschillende gebruikte bronnen van energie in een buiten-Europese macroregio beschrijven en de voor- en nadelen van die energiebronnen beschrijven.

AK/V/4 Casus Arm en rijk: Arm en rijk en gezondheidszorg
25. De kandidaat kan de vicieuze cirkel tussen armoede, honger en gezondheid in een buiten-Europese macroregio beschrijven en verklaren en maatregelen ter verbetering van de situatie beschrijven.

AK/K/4 Weer en klimaat
4. De kandidaat kan het weer en klimaat in de eigen regio beschrijven en verklaren.
5. De kandidaat kan Weer en klimaat, klimaatverandering en klimaatbeleid van Nederland en een contrasterende regio elders in Europa beschrijven en verklaren en de situatie in beide gebieden vergelijken.
 
Het cursieve deel van eindterm 5 geldt alleen voor KB en GL/TL.
 
6. De kandidaat kan Weer en klimaat, klimaatverandering en klimaatbeleid in een buiten-Europese macroregio beschrijven en verklaren.
 
Het cursieve deel van eindterm 6 geldt alleen voor KB en GL/TL.

AK/K/5 Bronnen van energie  
7. De kandidaat kan het gebruik van energie in de eigen regio beschrijven en verklaren en maatregelen voor een duurzamer gebruik van energie en de effecten ervan beschrijven.  
8. De kandidaat kan het gebruik van energie en de gevolgen ervan voor Nederland en een contrasterende regio elders in Europa beschrijven en verklaren en maatregelen voor een duurzamer energiegebruik en de effecten ervan beschrijven en de situatie in beide gebieden vergelijken.
 
Het cursieve deel van eindterm 8 geldt alleen voor KB en GL/TL.
 
9. De kandidaat kan het gebruik van energie en de gevolgen ervan in een buiten-Europese macroregio beschrijven en verklaren en maatregelen voor een duurzamer gebruik van energie en de effecten ervan beschrijven.

AK/K/7 Arm en rijk
13. De kandidaat kan verschillen tussen meer en minder welvarende wijken en voorstellen voor verbetering van de woon- en leefomstandigheden in de eigen regio beschrijven.  
14. De kandidaat kan regionale verschillen in welvaart in Nederland beschrijven en verklaren.  
15. De kandidaat kan regionale verschillen in welvaart in een buiten-Europese macroregio en een contrasterende macroregio elders in de wereld beschrijven en verklaren en de situatie in beide gebieden vergelijken.
 
Het cursieve deel van eindterm 15 geldt alleen voor KB en GL/TL.

AK/V/2 Casus Bronnen van energie: Energiebeleid
23. De kandidaat kan de verhouding tussen de verschillende gebruikte bronnen van energie in een buiten-Europese macroregio beschrijven en de voor- en nadelen van die energiebronnen beschrijven.

AK/V/4 Casus Arm en rijk: Arm en rijk en gezondheidszorg
25. De kandidaat kan de vicieuze cirkel tussen armoede, honger en gezondheid in een buiten-Europese macroregio beschrijven en verklaren en maatregelen ter verbetering van de situatie beschrijven.